Bree zložila SVPP

03.07.2011 12:00

V nedeľu 3.7. sme boli na školení pasenia v Udiči. Už dlho som sa tam tešila, nikdy som ešte na pasení nebola, veľmi ma to však zaujímalo. Navyše Bree sa aj doma prejavuje ako pravý pastier a snaží sa pásť všetky naše zvieratá, realizuje sa najmä na morských prasiatkach a na sliepkach. Bola som preto zvedavá ako sa prejaví pri ovečkách.

Už od rána však proti nám stálo počasie. Najskôr bolo iba chladno, no veľmi rýchlo sa pridal aj silný vietor a dážď, čo v kombinácii s teplotami len okolo 8 stupňov nebolo veru bohvie aké ideálne letné počasie. Napriek tomu som sa snažila počúvať všetko čo nám školiteľ, pán Radko Loučka z ČR rozprával, snažila som sa čo najviac si zapamätať. Bree ma naviac potešila tým že o ovečky javila záujem a teda som bola už zvedavá čo bude až ju k nim pustím. A ona nesklamala, hneď si vyslúžila pochvalu. Neskôr keď bola pri stáde navoľno, šo jej to pekne, bola snaživá, aj keď teda ešte nevedela čo vlastne má robiť, čo sa od nej chce. Ale tie prirodzené prejavy, aké borderky pri stáde majú, mala aj ona. Obiehala ovečky v pekných oblúčikoch, snažila sa ic držať pokope, pohybovala sa aj v prikrčenom postoji a fixovala ich očami. Úspešne dokonca zložila aj skúšku SVPP (skúška vlôh pastierskych psov), teda preukázala že má v sebe vlohy.

Keďže na pasenie sa nedostavil jeden psík ktorý prísť mal, vzala som Terry ako záskok. Len čo vstúpila do ohrady s ovečkami, nahodila jej známu pózu týraného psa a videla som na nej jednoznačne že sa bojí a nevie čo sa od nej chce. Školiteľ len čo na ňu pozrel, hneď sa ma spýtal, či som jej nezakazovala pásť. Hej zakazovala, odjakživa a všetko. Tu to bolo zjavné. Povedla mi, že vidno že niekde v sebe to má (vôbec neviem ako na to prišiel, jediné čo predviedla, bola ukážka strachu) a že by sa to dalo z nej dostať von, ale že ak nemá byť reálne využívaná na prácu so stádom niekde na farme, nemá to zmysel ju trápiť. Ja s tým plne súhlasím. Neskôr som ju už ani nebrala k stádu na lúke, určite aj ona bola spokojnejšia odpočívajúc v aute.

Neplánujem Bree nejak reálne využívať pri stáde, nemáme v podstate ani kde, ale bola by som rada keby sa mi podarilo tie jej prirodzené vlastnosti v nej aj naďalej rozvíjať a spraviť si z pasenia peknú zábavu. Pár ovečiek máme k dispozícii u príbuzných a to je aj možnosť pre nás realizovať sa. Uvidím ako nám to ďalej pôjde.

Po školení som si všimla ešte jednu zaujímavú vec. Odjakživa Bree mala snahy pásť všetko čo sa dalo, ale teraz akoby zistila že môže spolupracovať so mnou pri tom. Prejavuje sa to napríklad vtedy keď sa snažím zahnať kuriatka do výbehu a ona ide a silno sa mi snaží pomôcť čo doteraz nerobila. Sleduje nie len ten kŕdel ale aj mňa a čaká na povel. Priznávam, aj mne to padne fajn keď už nie som sama na naháňanie kŕdla neposedných kureniec :-)) Takže predsa len aj praktické využitie to má.